ABYSTE U NÁS NEBLOUDILI A JEDNODUŠE NAŠLI JAKOUKOLI POVÍDKU NEBO ČLÁNEK, JE TU PRO VÁS




A CO NOVÉHO VÁM ŠÍLENÉ ŠUPLE NABÍDNE PRÁVĚ TENTO TÝDEN?

ÚTERÝ: Věda ve sto slovech od JJ
STŘEDA: Hotel u devíti koček od Tory
NEDĚLE: Severus a Megan od Katty

Vše je bohatě ilustrováno kolážemi KattyV

*************************************************************************************

Vždyť je to jenom...

7. února 2015 v 5:00 | Regi |  REGI NA HŘIŠTI FANFICTION

Pozvednuté obočí, udivený pohled, zavrtění hlavou. "To jako fakt? A to si neumíš vymyslet nic vlastního?" Ne, do očí nám nikdo nic takového neřekl. Ale ty předsudky jsou cítit. Jaké že předsudky mám na mysli?
(Téma týdne: "Předsudky")

Přečtěte si prosím nejprve kousek textu jedné povídky. Malá pětiletá holčička ve válečném Skotsku v něm komentuje dění okolo sebe:

Pan Churchill říkal něco o tom, že ještě nikdy nevděčilo tolik lidí, za tak mnoho, tak málo lidem. Myslel tím naše piloty, kteří porazili ty německé. Znamená to, že má smysl bojovat proti přesile? I když to vypadá špatně? Děda říká, že jo.
V Inverness je letiště a já bych taky chtěla být statečná pilotka, ale otec říká, že to není vhodné povolání pro ženy. Tak to asi nepůjde.
Měla jsem chuť na dušený maso, jaké maminka dělávala před válkou. Ale maso teď moc není. To budou asi ty oběti a slzy, co o nich mluvil pan Churchill. I když, nebrečela jsem, jenom jsem na něho měla moc chuť. A válka pořád pokračuje, takže asi hned tak nebude. I když děda říkal, že jsme aspoň trošku vyhráli, a že na invazi teď Němci nemůžou ani pomyslet. Tak to asi je přece jenom trochu lepší.

To děvčátko je dcerou presbyteriánského kněze a tak si občas chodí hrát do kostela:

Někdy chodím po kamenech na podlaze a snažím se šlapat jenom po těch, na kterých nejsou tmavý šmouhy. To je docela těžký, protože jsou na spoustě z nich. Jindy si zase určím, že musím přejít kostel z jedný strany na druhou co nejrychleji, ale nesmím šlápnout ani na jednu spáru mezi kamenama. To už mám natrénovaný, takže mi to jde docela rychle. Ale pokud mě zahlédne otec, tak se honem tvářím, že si prostě jen tak jdu, protože on by nějaké hraní v kostele rozhodně neschválil.
A jindy si jenom tak sednu a čichám, jak to v kostele voní. Moc hezky, tak nějak tajemně a starodávně. Věkovitě tomu říká děda.
Sedím tam a koukám na barevný obrázky v oknech. Říká se jim vitráže, a když se na ně dívám, povídám si v hlavě příběhy, který tam jsou namalovaný. Ale povídám si je trochu hezčí, než je vypráví otec při bohoslužbě. Protože si myslím, že je říká moc děsivý, a že ve skutečnosti by to dopadlo líp. No proč by měl Bůh vyhánět Adama a Evu z ráje jenom kvůli hloupýmu jabku? Tomu vážně nevěřím. Protože Bůh by jim určitě odpustil. Ale na tý vitráži se mi to vyhánění líbí. Protože vypadá moc strašidelně a já se tak hezky bojím. Jinak, než když se bojím v noci letadel. Protože vím, že to vlastně dobře dopadlo. Jinak bychom tady totiž nebyli a já jsem tady ráda. I když je ta válka…
Moc se mi líbí i vitráž s beránkem, co je celý bílý a roztomilý. Takový huňatý. I když ve skutečnosti berani moc roztomilý nejsou. Jednou mě jeden trkl a to vážně ukrutánsky bolelo. Nevím, proč by nemohl být Ježíš spíše kocour. Hle, kocourek boží. To zní skoro stejně, jako beránek, ne? Kočky jsou o moc roztomilejší i opravdicky. To já přece musím vědět. A na okně by mu to slušelo.

A teď konečně, o jaké předsudky se to tedy jedná? Už to můžu vysvětlit:
Prý kdo píše fanfiction, dělá to proto, že si neumí vymyslet vlastní svět, vlastní postavy… Souhlasíte s tím tvrzením? Ano? Potom vás možná překvapí, že předchozí dva kousky textu jsou částí fanfiction ze světa Harryho Pottera. Je to příběh o dětství Minervy McGonagallové. Jmenuje se McGonagallova dcera a napsala jej KattyV.
No ano, nemůže ten příběh nikdy nikde vydat, nechá jej navždy jen ve virtuálním prostoru. Ale je autorkou bez invence? Myslíte opravdu, že neumí vytvořit charakter postavy? Že nezvládá řemeslo? Že jen kopíruje předlohu?
Ve fanfiction je spousta opravdu kvalitního čtení. Bohužel však také mnohem větší spousta škváru a neumělých pokusů. Ale je proto fanfiction špatná? S kvalitou je to u ní přece podobné jako v "originální" tvorbě. Stačí se jen porozhlédnout po internetu.

Tak co, pokud patříte mezi lidi s tímto konkrétním předsudkem - to přece nemůže být nic kvalitního, vždyť je to jenom fanfiction - nepokusíte se jej přehodnotit?







Poznámka: Pokud někdo neví, kdo je Minerva McGonagallová - jedná se o Harryho kolejní ředitelku. Podle sdělení Joanne Rowlingové se narodila před II. světovou válkou v rodině čarodějky a nekouzelníka - presbyteriánského kněze.



zpět ooOoo dál




 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Robka Robka | E-mail | Web | 7. února 2015 v 10:33 | Reagovat

Fanfiction sice nijak neholduji, ale určitě bych ho nezavrhovala jako nekvalitní žánr. U každého žánru se najdou věci kvalitní, méně kvalitní a braky. Vždycky je to na autorovi a u fanfiction je asi nevýhodou, že je takzvaně "módní" a pokouší se o něj spousta lidí, kteří psát opravdu neumí. Což není váš případ, děvčata.:-)

2 Renyu Renyu | E-mail | Web | 7. února 2015 v 11:02 | Reagovat

Fanfiction náhodou vůbec nemusí být nekvalitní ˘^˘
Samozřejmě, jsou hory takových těch "ten-kluk-z-knihy-potkal-mně-jeho-fanynku-já-roztomile-zakopla-udělala-psí-očíčka-a-on-mi-dal-pusu", hromady splácaných, klišé atd. ale to je v úplně každém žánru, jde o to, jestli píše člověk co psát umí, nebo se to teprve učí (a nebo někdo kdo nikdy předtím nenapsal ani ťuk)
A stejně jako v každém žánru se i ve FF najde spousta velmi dobrých >w<

3 Regi Regi | E-mail | Web | 7. února 2015 v 14:15 | Reagovat

[1]: Díky, Robko, za ocenění. Od tebe těší obzvlášť, právě proto, že nejsi fanda fanfiction.

[2]: Renyu, jasně, že nemusí. Jen si to někteří myslí. Prostě předsudek. Díky za návštěvu.

4 KattyV KattyV | Web | 7. února 2015 v 14:26 | Reagovat

[1]: Robko, díky za ocenění.  :-P
Pokud jde o módnost - ona je to móda už docela dlouho - když to vezmeme do důsledku, tak fanfiction je tady přes padesát let, kdy vznikaly první fanfikce na StarTrek. A i skutečný rozmach, který přišel s možnostmi, které přinesl internet, už začal ve světě před skoro pětadvaceti lety. U nás těžko odhadovat, ale taky už to nějaký ten pátek bude. Ale jinak máš pravdu. FF má ten problém, že množství nekvalitních věcí snadno vytvoří  dojem, že je to pitomé úplně všechno. No, co s tím? Asi nic. Jen zkoušet psát co nejlíp.

[2]: Renyu, máš pravdu. V každé oblasti se najdou pisálci i dobří autoři.

5 ioannina ioannina | 7. února 2015 v 20:38 | Reagovat

Můj názor dávno znáte.
Na jednu stranu se budu do roztrhání těla rvát za to, že i fanfiction může být umělecké dílo.
Na druhou stranu budu upozorňovat na nešvary, které si autor při psaní fanfiction může osvojit (a pak je přenášet do originální tvorby a strašně se divit, proč mu to nefunguje).
Celkově si myslím, že když dobrého autora baví psát (i) fanfiction, tak proč ne. Stejně je literatura permanentní dialog. Některé věci člověk říká tak, že stvoří originální dílo (ve kterém třeba reflektuje jiné dílo nebo jenom motiv - ale po svém a ve svých kulisách), jiné věci člověk říká tak, že stvoří fanfiction. No a některými věcmi se člověk třeba jenom baví. Nic z toho není špatně. :-)
Některé věci mi na fanfiction občas připadají i těžší (paradoxně ty, které zas jiným lidem připadají snazší): člověk pracuje s cizími postavami a cizím světem. Nemá nad nimi takovou kontrolu, jako by to byly jeho postavy a jeho svět. Člověk se na tom naučí pohybovat se v cizích mantinelech (svět a jeho zákonitosti) - což se mu může hodit pro nějaký originální spoluautorský projekt. A naučí se hlídat charakter postavy, což se mu hodí vždycky.

Nebezpečí fanfiction je, že autor upadne do stereotypů (ale jak píšete nahoře, to by se většině z nich stalo i v originální tvorbě), že si není jistý, jestli dokáže stvořit vlastní scénu a pimprlata (někteří to opravdu neumí; jiní jen nevědí, že to vlastně dělají i v té ff), že se autor stane závislým na instantní čtenářské obci (a pak je v šoku, když zjistí, že originální díla jsou čtena mnohem kritičtěji než ff, od které koneckonců část čtenářů neočekává nic víc než další příběh svých oblíbených postav).
Nicméně - některá opravdu úžasná díla by nemohla vzniknout jinak než jako ff, právě proto, že jejich úžasnost spočívá v napětí mezi tím dílem a originálem. Neexistuje způsob, jak tohoto dnes dosáhnout v originální tvorbě - nebo ho neznám.
Což je důvod, proč navzdory tunám hlušiny neodsuzuju fanfiction.

6 KattyV KattyV | Web | 7. února 2015 v 21:02 | Reagovat

[5]: Takže, když to shrnu - je to o lidech, že? ;-)

7 ioannina ioannina | 7. února 2015 v 22:17 | Reagovat

[6]: Jo. A o tom, že "mnoho povolaných, málo vyvolených", jako všude.
(Proč mě asi nadaní lidi inspirujou k tomu, abych je přiměla svoje nadání využívat? Protože je jich tak málo! :) )

8 Regi Regi | E-mail | Web | 8. února 2015 v 7:10 | Reagovat

[5]:[6]: O lidech a také o házení do jednoho pytle.

[7]: :-)

9 Kitti Kitti | 8. února 2015 v 12:32 | Reagovat

Katty, jenže ty v Minie nepíšeš "typickou" fanfiction. Teda myslím tím obrazy ze života malé Minervy, to je PROSTĚ REGULERNÍ PŘÍBĚH. Jen se ta holka jmenuje Minerva, no a co. Po světě chodí víc holek, co  se tak jmenujou, stejně tak jako Harry. Pro mne je důležitější kvalita příběhu, než jestli to je ff nebo ne.

10 Regi Regi | E-mail | Web | 8. února 2015 v 12:51 | Reagovat

[9]: Kitti, při psaní toho článku jsem si s jejím dovolením od Katty vypůjčila kousky textu z "malé Minervy" právě proto, že z nich není na první pohled patrné, že se jedná o fanfiction. A přesně o ten přístup, o kterém píšeš - "Pro mne je důležitější kvalita příběhu, než jestli to je ff nebo ne. - mi šlo.

11 KattyV KattyV | Web | 8. února 2015 v 13:07 | Reagovat

[9]: Pravdou je, Kitti, že právě proto nebude Minnie nikdy ani zdaleka tak čtená, jako mnohé jiné FF příběhy. Zvláště ty romantické, o těch explicitně sexuálě nabitých. Ale to nevadí. Je to takový můj pokus na pomezí, ze kterého už je do toho světa normální literatury jen krůček. Takže teď už zbývá jen zkusit ten poslední krok učinit a zkusit, co to udělá :-P

12 Dinnes Dinnes | 8. února 2015 v 16:57 | Reagovat

Podle mě, napsat dobrou fanfikci je podobné, jako napsat dobrý historický román. Protože i tam by se autor, pokud nepoužije zcela anonymní prostředí, měl držet historických faktů a použije-li reálné postavy, i jejich charakterů. No, jen si to představte, třeba taková povídka na téma "Nero - obdivovatel křesťanů" :-D
Pominu-li tištěnou literaturu, je mezi originální tvorbou stejné proceto braku, jak mezi fanfickí. Ostatně, je to logické, virtuální prostor je neomezený a Internet toho snese... stačí se rozhlédnout. A je na každém, jestli dokáže oddělit zrno od plev dřív, než ho to oddělování znechutí.

13 Regi Regi | E-mail | Web | 8. února 2015 v 17:58 | Reagovat

[12]: Věděla jsem, že píšu článek do jisté míry zbytečný. Kdo si k nám chodí číst, má pravděpodobně názor podobný tvému, a kdo z blog.cz si na tenhle článek k tématu týdne klikne, a přečte si ho, toho nejspíš tím krátkým  textem stejně nepřesvědčím. Ale snad, možná, alespoň trošičku... nalomím? ;-)

14 Richenza Richenza | 9. února 2015 v 1:13 | Reagovat

Doufám,že někoho nalomíš, Regi. Souhlasím se všemi - nejvíc s Ioanninou - pracovat s cizími postavami a kulisami je lehčí jen zdánlivě. A líbí se mi i názor Dinnes, že je to stejné jako respekt k historickým postavám a skutečným reáliím (ostatně nejen historickým). Je to stejně zvláštní - práce s realitou v permanentní lži beletrie 8-)

15 Regi Regi | E-mail | Web | 9. února 2015 v 13:19 | Reagovat

[14]: O to nalamování se obě snažíme celou dobu existence Šuplete.
I když, Katty se asi nejspíš časem dopustí i té lži beletrie ;-) A kdoví, jestli někdy podobný drobný hříšek nespáchám taky.

16 KattyV KattyV | Web | 9. února 2015 v 16:07 | Reagovat

[12]: Vidíš, Dinnes, to srovnání s historickými romány mne vůbec nenapadlo a přitom to zní velmi logicky. Zvlášť kdyby člověk psal o postavě notoricky známé, tak by se musel chovat velmi podobně, jako ve fanfikci - dodržovat charakter, známé historické skutečnosti i dobové reálie. Páni, to je vážně tak! Když člověk píše historický román, píše vlastně fanfikci na historii :-)  :-P  :-D

17 Fifi Fifi | 10. února 2015 v 2:03 | Reagovat

No, probrat se občas v hordách braku k nalezení takových děl, jako jsou ta od vás, Richenzy nebo Máty někdy trvá. Ale pak to stojí za to :) Myslím, že je dost těžké zachovat charakter postav v novém příběhu, a v tom je právě to kouzlo, kterým vládnete. Lidé, kteří apriori odmítají fanfiction, ji většinou poznali jen jako typické pokusy dvanáctiletých fanoušků, jenž zatím neumí psát a jejichž postavy sklouznou k dokonale bezchybným bytostem či tvorbou nepravděpodobných OOC´s. Vy umíte vytvořit vlastní příběh na pozadí již vytvořeného kouzelného světa, do nějž se čtenář tak rád vrací, zachovat povahu jeho oblíbených postav, a přesto vytvořit příběhy častokrát poutavější a nápaditější, než je originál. Ale tím se nikdy nesníží jeho hodnota, neb bez něj by tu tyto úžasné příběhy ani nebyly. A také je nutno přihlédnout k tomu, že originál původně vznikl jako pohádka, a vyrostl se svým cílovým čtenářem. A díky vám může růst dál :)
Co se týče Minnie - zrovna ji za Fanfiction (zatím) moc nepovažuji  - to je samostatný příběh malé čarodějky ve světě, který předcházel Harrymu. Vazba na kouzelný svět je zejména v úvodních kapitolách jen malá, čímž dílo nabývá na svébytnosti. Možná teprve, až začne navazovat na kanonickou Minervu v dalších částech, budu to čím dál více mít za fanfiction.

18 Fifi Fifi | 10. února 2015 v 2:10 | Reagovat

Navíc mi připadá, že lidé si fanfiction příliš spojují jen s Harrym. Na Tolkiena se téměř nic napsat nedá, pokryl snad všechna prázdná místa doplňujícími příběhy. Ale je tu velmi stará fanfiction ohledně Star wars, tak jsem se s ní vlastně poprvé setkala. Narozdíl od potter fanfiction jsou tyhle knížky normálně vydané (a je jich ohromná hromada).

19 Regi Regi | E-mail | Web | 10. února 2015 v 5:36 | Reagovat

[17]:[18]: Fifi, díky za to ocenění.:-)  Na fanfiction máme názor hodně podobný. Včetně toho, že na Tolkiena se téměř psát nedá, protože tam nelogičnosti nejsou vůbec a prázdná místa se hledají jen velmi těžko.

20 Richenza Richenza | 11. února 2015 v 18:18 | Reagovat

Nemyslím, že se dá fanfikce psát jen na nelogičnosti (i když se přiznám, že tohle byl můj hlavní prvotní důvod). Rozhodně Tolkien má bílá místa, a má je záměrně. Silmarilion má příběhů jako je Pán prstenů celou řadu, Válka o Prsten je jedna z mnoha legend, jediná rozpracovaná. Stejně by šlo rozpracovat jakoukoli z dalších - a bylo by to rozhodně divácky úspěšné. Co by ostatně Peter Jackson po zbytek života dělal, ne? Osobně by mě lákal pád Númenoru a hlavně založení Gondoru. Zkáza a naděje, není to pěkné? Ostatně i do LOTRa by se dalo leccos dopsat,protože ten svět je komplexní a funguje. Něco jako Minerva :)

21 Regi Regi | E-mail | Web | 11. února 2015 v 18:33 | Reagovat

[20]: Netvrdím, že na Tolkiena FF vůbec psát nejde. Jen mě to neláká a očividně to láká mnohem méně lidí než FF na HP. Říkám si - proč asi. A sama za sebe jsem si odpověděla tak, jak jsem si odpověděla. A ještě něco. Svět HP vidím jako hřiště které mě inspiruje k vlastnímu hraní. Svět Tolkiena je něco jako... chrám. Tam se procházím se zakloněnou hlavou a užívám si tu krásu a vznešenost.

22 ioannina ioannina | 24. února 2015 v 2:51 | Reagovat

Tak mě napadá - viděli jste někdo Born of Hope? Tolkienovská fanfikce jak noha! A to myslím pochvalně.

23 ioannina ioannina | 24. února 2015 v 3:17 | Reagovat

Jo - ještě k těm historickým románům.
Souhlas, je to velice podobné, člověk by neměl plácat bláboly.
Co známe, jsou činy.
Co neznáme, je motivace.
Tam se může autor vydovádět.
A musí si dávat pozor, aby jím předkládaný výklad dohledatelných historických dějů nebyl úplná blbost.
(Tohle je ve ff podobné - musím zachovat, co se stalo, ale jakmile píšu z jiné pozice než kánon, zákonitě se mi posune úhel pohledu, a tedy někdy i výklad toho, co se stalo.)
Říká se, že historická próza vypovídá nejvíc ne o době svého děje, ale o době svého vzniku.
Ostatně SF taky. (A proto mám oboje tak ráda.)
Hledání paralel s fanfiction ráda ponechám vaší fantazii. :-)

Osobně mám na historické próze nejraději právě ty teorie "proč se něco stalo" a domýšlení charakteristik historických osobností z jejich činů. ("Jaký asi mohl být a jak mohl přemýšlet člověk, který se za těchto okolností zachoval takto?")
A pak ty paralely k současnosti. Zejména pokud je tam autor necpe příliš okatě nebo záměrně. Mnohdy mi docela stačí jenom volba určitého tématu v určité souvislosti.
(Narážím trochu na starý spor Tolkiena s Lewisem. Lewis psal křesťanskou... no, OK, přeženu to, ale agitku schovanou v metaforách. Tolkien ne. Přitom Tolkienovo dílo vypovídá o Tolkienových hodnotách - o hodnotách katolíka v Anglii jeho doby - snad ještě víc než to Lewisovo. Nějak podobně mám ráda, když se zachová vybraný motiv z historie vzhledem k reálným právě probíhajícím dějinám. Ne že to autor tak myslel a chtěl nám to omlátit o hlavu, ale že... Rozumíte mi?)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
*************************************************************************************

KattyV a Regi prohlašují:
Na našich stránkách často najdete fanfiction příběhy ze světa Harry Pottera.
Všechna práva na postavy, které jsme si nevymyslely samy, jsou vyhrazena J. K. Rowlingové,
které tímto děkujeme za to, že nám dala svět, ve kterém si můžeme hrát.


14.1.2014